Algemene voorwaarden
Artikel 1 – Gegevens HUGOCO
Rechtsvorm: BV
Adres: Tessenderlosesteenweg 11
3583 Paal-Beringen
Telefoon: 0800 621 87
E-mail: info@hugoco.be
Website: www.hugoco.be
Ondernemingsnummer: 1011.551.533
Btw-nummer: BE1011.551.533
Bankrekening IBAN: BE78 0689 5290 4886
BIC: GKCCBEBB
Artikel 2 – Toepassingsgebied en algemene bepalingen
Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten voor de levering van diensten die worden gesloten tussen een contractant (hierna te noemen de “Opdrachtgever”) en HUGOCO BV (hierna te noemen de “Dienstverlener”).
Toepasselijkheid van eventuele Algemene Voorwaarden van de Opdrachtgever is uitgesloten, tenzij en voor zover HUGOCO BV in de overeenkomst uitdrukkelijk en schriftelijk met dergelijke voorwaarden instemt. Afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden dienen eveneens uitdrukkelijk en schriftelijk te worden goedgekeurd door HUGOCO BV. Deze Algemene Voorwaarden bepalen, onverminderd de toepassing van specifieke voorwaarden, de respectieve verplichtingen van de contractpartijen in verband met de door de Dienstverlener geleverde diensten. In geval van tegenstrijdigheid tussen de Algemene Voorwaarden van de Opdrachtgever en die van de Dienstverlener, wordt overeengekomen dat deze laatste prevaleert.
De ondertekening van een “Expertise overeenkomst” door de Opdrachtgever of de aanvaarding van een expertise-opdracht door HUGOCO BV, ontvangen via de verzekeringsmaatschappij van de Opdrachtgever, impliceert de volledige aanvaarding door de Opdrachtgever van deze Algemene Voorwaarden.
Onder “Expertise overeenkomst” wordt in deze Algemene Voorwaarden verstaan: een overeenkomst of opdracht met betrekking tot door HUGOCO BV te leveren specialistische diensten op het gebied van “plaatsbeschrijving”, “schade expertise”, “schade begroting”, “bijstand van verzekerde in schadedossiers” en “opdrachten in rechtsbijstand”. Tenzij de inhoud, de strekking of het doel van de overeenkomst anders bepalen, heeft het leveren van een dergelijke specialistische dienst in de regel betrekking op het bepalen van een waardeoordeel, schaderegeling of het geven van adviezen.
Het feit dat de Dienstverlener geen uitvoering geeft aan één van de clausules die in deze Algemene Voorwaarden ten gunste van hem zijn vastgelegd of het feit dat hij er uitzonderlijk mee instemt om hiervan af te wijken, kan door de Opdrachtgever niet worden geïnterpreteerd als een verklaring van afstand door de Dienstverlener om er op een later tijdstip gebruik van te maken.
Artikel 3 – Offertes
Onze offertes zijn 15 dagen geldig behoudens uitdrukkelijk andersluidend beding.
Artikel 4 – Verantwoording & Prijzen
Bij overeenkomsten tussen HUGOCO BV en de Opdrachtgever kan een honorarium op uur basis, forfait per plaatsbezoek, een barema percentage of anderszins worden overeengekomen, ook als die niet in deze Algemene Voorwaarden nader zijn geregeld. Daarbij kan onder meer rekening worden gehouden met de inhoud, strekking en doel van de overeenkomst.
Het honorarium met inbegrip van kosten, volgens barema percentage, worden berekend aan de hand van een barema, op basis van de schatting van de vergoeding van de schade opgenomen in het “Proces-Verbaal der schatting”.
De honoraria zijn steeds minimum gelijk aan de kosten betaald door de verzekeringsmaatschappij.
De Opdrachtgever verklaart zich akkoord om de expertisekosten die betaald worden door de verzekeringsmaatschappij volgens hun geldende barema, vermeld in diens Algemene Voorwaarden en berekend op het Proces-Verbaal der schatting, rechtsreeks te laten storten op rekening van HUGOCO BV.
Het eventueel surplus, dat niet ten laste genomen wordt door de verzekeringsmaatschappij, blijft ten laste van de Opdrachtgever. De Opdrachtgever aanvaardt dat dit deel door de verzekeringsmaatschappij in mindering gebracht wordt van zijn schadevergoeding.
In geval van voorafgaand akkoord van de rechtsbijstandsverzekeraar, zal deze laatste het eventueel surplusten laste nemen. Ook hier verklaart de Opdrachtgever het surplus rechtstreeks te laten storten op rekening van HUGOCO BV.
Indien betrokken verzekeringsmaatschappijen, om welke reden ook, geen tussenkomst zouden verlenen in het schadegeval blijven de overeengekomen honoraria, integraal te laste van de Opdrachtgever.
Indien huidig mandaat, door de fout van Opdrachtgever, niet of slechts deels zou kunnen uitgevoerd worden, blijven de overeengekomen honoraria en alle gemaakte kosten ten laste van de Opdrachtgever.
Ingeval van “WINSTVERLIES VERZEKERING”, die een andere expertise vereist, zullen de erelonen van de Opdrachtgever afzonderlijk berekend worden volgens hetzelfde hierboven vermelde barema.
Ingeval van “GERECHTELIJKE of DERDE EXPERTISE”, zal het totaal bedrag van de honoraria met inbegrip van de kosten berekend zoals bovenstaand tarief, verhoogd worden met een forfaitair supplementair bedrag van €500,00,- + BTW per bijkomend plaatsbezoek. Dit supplement wordt aangerekend vanaf de aanstelling van de gerechtelijke of derde deskundige.
De vastgestelde prijzen zijn uitgedrukt in euro’s, exclusief BTW.
Artikel 5 – Betalingsvoorwaarden
De facturen van de Dienstverlener voor erelonen zijn contant betaalbaar, via overschrijving op het volgende rekeningnummer: BE78 0689 5290 4886 geopend op naam van HUGOCO BV, ten laatste op de vervaldag van de factuur.
In geval van opeenvolgende prestaties die duidelijk deel uitmaken van één enkele opdracht, behoudt de Dienstverlener zich het recht voor om zich te beperken tot het afleveren van een ereloonfactuur met een overzicht van zijn opeenvolgende prestaties die in dezelfde maand voor rekening van de Opdrachtgever zijn uitgevoerd.
Elke factuur voor erelonen die na de vervaldag worden betaald, zal van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een nalatigheidsinterest dragen, berekend overeenkomstig de wet van 2 augustus 2002 betreffende de betalingsachterstand bij handelstransacties, alsook een forfaitaire en onherleidbare schadevergoeding van 10% van het onbetaald gebleven
factuurbedrag, met een minimum van € 40,00.
De niet-betaling van een factuur op de vervaldag leidt tot het verval van de termijn voor alle opgestelde maar niet betaalde facturen, ongeacht de eerder toegekende betalingsfaciliteiten, en geeft de Dienstverlener het recht om de uitvoering van zijn eigen diensten op te schorten tot volledige betaling van de door de Opdrachtgever verschuldigde sommen, zonder voorafgaande ingebrekestelling of ingebrekestelling.
Indien verzekeringsmaatschappijen van Opdrachtgever niet overgaan tot betaling van de schadevergoeding binnen de 60 dagen na ondertekening van het PV, zal de Opdrachtgever de overeengekomen honoraria integraal betalen. De Opdrachtgever zal vervolgens expertisekosten terugvorderen bij uitbetaling van de schadevergoeding.
Artikel 6 – Beëindiging en onrechtmatige beëindiging
In geval van opzegging door de Opdrachtgever na voltooiing van de opdracht van de Dienstverlener, is de Opdrachtgever aansprakelijk voor het volledige bedrag dat in de dienstverleningsovereenkomst is vermeld.
Elke partij die tijdens de opdracht eenzijdig een dienstverleningsovereenkomst beëindigt, is een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd die overeenstemt met 30% van het bedrag van de erelonen die betrekking hebben op de overige in het kader van de dienstverleningsovereenkomst te verrichten diensten met een minimum van € 250,00, onverminderd het recht van de Dienstverlener om vergoeding voor werkelijke schade te eisen en onverminderd de betaling door de Opdrachtgever van de reeds verrichte prestaties waarover geen redelijke grond voor betwisting bestaat.
Indien de overeenkomst tot expertise tussentijds door de Opdrachtgever wordt opgezegd, dan blijft het honorarium integraal verschuldigd ten conventionele en forfaitaire titel, behoudens in gevallen van opzegging door een particulier binnen de termijn zoals bepaald in de wet.
Artikel 7 – Ontbinding
HUGOCO BV heeft te allen tijde het recht haar verplichtingen uit de overeenkomst op te schorten of de overeenkomst geheel of
gedeeltelijk te ontbinden:
- indien HUGOCO BV voor of tijdens het uitvoeren, maar na het sluiten van de overeenkomst het vermoeden krijgt, en deze een goede grond geeft te vrezen dat de Opdrachtgever voorlopig of blijvend de verplichtingen op grond van de overeenkomst niet zal nakomen en/of wanneer de provisiefactuur niet binnen de voorziene termijn wordt voldaan;
- indien na het sluiten van de overeenkomst de Opdrachtgever zijn bedrijf overdraagt aan een derde;
- indien de Opdrachtgever voor of tijdens het uitvoeren van de overeenkomst in staat van faillissement wordt verklaard, tot boedelafstand overgaat, een verzoek tot opschorting van betaling indient, dan wel er beslag op het geheel of een gedeelte van zijn eigendommen wordt gelegd;
- indien er voor of tijdens het uitvoeren van de overeenkomst een uitoefening van het bodemrecht door de fiscus plaatsvindt;
- indien de Opdrachtgever voor of tijdens het uitvoeren van de overeenkomst komt te overlijden of, voor zover het een rechtspersoon of een personenassociatie betreft, wordt ontbonden;
- indien de Opdrachtgever voor of tijdens het uitvoeren van de overeenkomst onder bewind, onder curatele, onder mentorschap of onder toezicht wordt gesteld;
- indien de Opdrachtgever voor of tijdens het uitvoeren van de overeenkomst voorts enige bepaling uit kracht der wet of enige in de Algemene Voorwaarden gestelde bepalingen niet nakomt.
De opschorting of buitengerechtelijke ontbinding naar aanleiding van voorgaande ontbindingsgronden vindt plaats door middel van een schriftelijke verklaring van HUGOCO BV.
Indien één of meer der opgesomde omstandigheden van artikel 7 zich voordoen en dit resulteert in verschuldigdheid van enig bedrag door Opdrachtgever op grond van de door HUGOCO BV verleende diensten, dan behoudt HUGOCO BV zich het recht voor dit bedrag terstond en zonder dat een ingebrekestelling nodig is in zijn geheel op te eisen. Dit alles onverminderd het recht van HUGOCO BV op vergoeding van kosten, schaden en interesten conform de artikelen 4,5 en 6.
Artikel 8 – Klachten en geschillen
Elke klacht of elk geschil met betrekking tot een overeenkomst van dienst gesloten met de Dienstverlener moet binnen acht dagen na ontvangst van de factuur of de uitvoering van de diensten per aangetekend schrijven worden verzonden naar het volgende adres: HUGOCO BV, Tessenderlosesteenweg 11, 3583 Paal-Beringen.
Bij het verstrekken van een opdracht aanvaardt de Opdrachtgever dat de gegeven opdracht strekt tot een middelenverbintenis en niet tot een resultaatsverbintenis. Het aanrekenen van kosten en ereloon op basis van een percentage, kan geenszins aanzien worden als een resultaatsverbintenis, maar enkel als vergoeding in functie van de omvang van het geleverde werk. Eventuele klachten over het rapport of anderszins geleverde diensten worden door HUGOCO BV slechts aanvaard indien zij HUGOCO BV binnen 30 dagen na verzending door HUGOCO BV, van het rapport of anderszins geleverde, hebben bereikt, via aangetekend schrijven. Gelet op de aard van de activiteit worden loutere klachten omtrent het resultaat van de schadebegroting, niet als klacht aanvaard, behoudens ernstige fout.
Eventuele protesten over de factuur zijn slechts rechtsgeldig indien zij HUGOCO BV rechtstreeks binnen 8 dagen hebben bereikt, via aangetekend schrijven.
De op het rapport, factuur of anderszins geleverde vermelde datum is bepalend met betrekking tot de aanvang van de termijnen. De klachten dienen schriftelijk te worden ingediend, onder nauwkeurige opgave van de aard en de grond der klachten.
Klachten op een andere wijze ingediend dan schriftelijk worden niet aanvaard. Na het verstrijken van deze termijnen wordt de Opdrachtgever geacht het rapport of anderszins geleverde, respectievelijk de factuur, te hebben goedgekeurd. Alsdan worden klachten niet meer door HUGOCO BV in behandeling genomen.
Slechts indien en voor zover de klachten door HUGOCO BV gegrond bevonden worden, schort dit de betalingsverplichting van de Opdrachtgever op tot het moment waarop de klacht is afgewikkeld. Indien de klacht door HUGOCO BV gegrond worden bevonden, zal HUGOCO BV voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is, de overeenkomst alsnog correct nakomen.
Retournering van de factuur, het rapport of anderszins geleverde op grond van klachten kan slechts geschieden na voorafgaande schriftelijke toestemming van HUGOCO BV. HUGOCO BV bepaalt de voorwaarden waaronder de retournering geschiedt. Retournering zonder enige schriftelijke toestemming van HUGOCO BV heeft niet tot gevolg dat de overeenkomst eenzijdig door de Opdrachtgever wordt opgeschort dan wel geheel of gedeeltelijk wordt ontbonden.
Artikel 9 – Privacy & Vertrouwelijkheid
De gegevens van de Opdrachtgever worden opgeslagen in de databases van de Dienstverlener. Door zich aan te sluiten bij deze Algemene Voorwaarden, heeft de Opdrachtgever ingestemd met de registratie en verwerking van zijn/haar gegevens door de Dienstverlener, voor administratieve doeleinden:
- met het oog op het beheer van contractuele en klantrelaties (in geval van correspondentie in het kader van de contractuele relatie of in geval van een geschil);
voor de uitvoering van de dienstverleningsovereenkomst; - met het oog op het uitvoeren van informatieve operaties of het promoten van de diensten van de Dienstverlener.
De Opdrachtgever heeft het recht om zich kosteloos te verzetten tegen de verwerking van zijn/haar gegevens voor commerciële prospectie of direct marketing doeleinden door een e-mail te sturen naar de Dienstverlener op het volgende adres: info@hugoco.be
De Opdrachtgever heeft het recht om te vragen om de gegevens die op hem of haar betrekking hebben in te zien en om rectificatie van onjuiste gegevens te verkrijgen door een e-mail te sturen naar de Dienstverlener op het volgende adres: info@hugoco.be
Artikel 10 – Overmacht
HUGOCO BV neemt bij de uitvoering van de overeenkomst de juiste zorg in acht. HUGOCO BV handelt geheel te goeder trouw en naar beste kennis en wetenschap. Een tekortkoming kan HUGOCO BV niet worden toegerekend indien zij niet te wijten is aan haar schuld, noch krachtens wet.
HUGOCO BV behoudt zich het recht voor, indien de nakoming van de overeenkomst niet reeds blijvend onmogelijk is, deze alsnog uit te voeren, in welk geval de Opdrachtgever derhalve niet tot ontbinding van de overeenkomst gerechtigd is.
Indien naar het oordeel van HUGOCO BV een niet toerekenbare tekortkoming van blijvende aard is, kan zij de Opdrachtgever een voorstel doen omtrent de ontbinding van de tussen partijen bestaande overeenkomst, alsmede de afwikkeling daarvan.
Indien er werkzaamheden zijn verricht vóórdat van een niet toerekenbare tekortkoming, is gebleken behoudt HUGOCO BV zich het recht voor evenredige nakoming te vorderen van de Opdrachtgever. Indien de Opdrachtgever weet of vermoedt dat zij in de nabije toekomst in een overmacht situatie zal komen te verkeren, dient zij HUGOCO BV hiervan in kennis te stellen.
Artikel 11 – Aansprakelijkheid
Behoudens gevallen van opzet of grove schuld aan de zijde van HUGOCO BV, is HUGOCO BV niet aansprakelijk en niet gehouden tot enige vergoeding van schade, van welke aard dan ook, waaronder bedrijfsschade, aan roerende of onroerende zaken, dan wel aan personen, zowel bij de Opdrachtgever als bij derden.
Gelet op de aard, inhoud en strekking van de opdrachten gegeven aan HUGOCO BV zal de totale aansprakelijkheid van HUGOCO BV voor de door de Opdrachtgever geleden schade uit hoofde van toerekenbare tekortkoming, onrechtmatige daad of anderszins, in ieder geval zijn gelimiteerd tot het bedrag van het aan de desbetreffende opdracht verbonden en door partijen overeengekomen honorarium, exclusief BTW en exclusief in verband met de uitvoering van de overeenkomst gemaakte kosten, met dien verstande dat in alle gevallen steeds als maximum zal hebben te gelden het bedrag waarvoor in het desbetreffende geval recht op uitkering bestaat van de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar(s) van HUGOCO BV.
HUGOCO BV is in geen geval aansprakelijk voor schade die de Opdrachtgever lijdt als gevolg van de onderhoudstoestand zelf of later geconstateerde niet zichtbare gebreken.
HUGOCO BV is in geen geval aansprakelijk voor schade die de Opdrachtgever lijdt als gevolg van onjuiste inlichtingen of gegevens in het algemeen, hetzij afkomstig van de Opdrachtgever, hetzij afkomstig van derden, ongeacht of deze inlichtingen of gegevens in het algemeen in redelijkheid voor juist mochten worden aangenomen. HUGOCO BV is tevens in geen geval aansprakelijk indien de Opdrachtgever informatie van belang voor het waardeoordeel verzwijgt.
Artikel 12 – Scheidbaarheid
Indien een bepaling van deze Algemene Voorwaarden geheel of gedeeltelijk onwettig, ongeldig, nietig, vernietigbaar of niet-afdwingbaar blijkt te zijn, in mate van dergelijke onwettigheid, ongeldigheid, nietigheid, vernietigbaarheid of niet-afdwingbaarheid, zal een dergelijke bepaling als scheidbaar worden beschouwd en zal deze worden afgezwakt en gewijzigd in de mate die nodig is om ze rechtmatig te maken onder het toepasselijke recht, en de overige bepalingen en de rest van een dergelijke bepaling zullen volledig van kracht blijven.
Artikel 13 – Quasi-immuniteit van de uitvoeringsagent
Ingevolge de invoering van Boek 6 van het Nieuw Burgerlijk Wetboek hetgeen in werking treedt op 01.01.2025 wordt de buitencontractuele aansprakelijkheid van hulppersonen zoals (onder)aannemers, bestuurders van vennootschappen en werknemers uitgebreid. Het is partijen, conform de wet, toegestaan afwijkende afspraken te maken. In deze komen partijen overeen dat de buitencontractuele aansprakelijkheid van hulppersonen en uitvoeringsagenten wordt uitgesloten en dat het samenloopverbod van contractuele en buitencontractuele aansprakelijkheid conform het stuwadoorsarrest dd. 07.12.1973 van het Hof van Cassatie wordt behouden.
Artikel 14 – Bevoegde rechtbank
Elk geschil betreffende de inwerkingtreding, de geldigheid, de interpretatie, de uitvoering, de schorsing, de beëindiging en de gedwongen tenuitvoerlegging van deze Algemene Voorwaarden en het contract zal uitsluitend worden beslecht door de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Limburg, afdeling Hasselt.